Co to jest system Common Rail?
Jednym z najczęstszych i najnowocześniejszych układów wtryskowych występujących w dzisiejszych samochodach osobowych i ciężarowych z silnikiem o zapłonie samoczynnym jest system Common Rail (CR) inaczej zwany zasobnikowym układem wtryskowym. System ten został stworzony przez szwajcarskiego inżyniera Hibnera w połowie lat osiemdziesiątych XX wieku. Po raz pierwszy został zastosowany przez Fiata w 1997 r w Alfie Romeo. Obecnie system CR występuje już w trzech generacjach. Różnią się one po między sobą rodzajem: wtryskiwaczy i pomp wysokiego ciśnienia. Zasobnikowy układ wtryskowy wytwarza ciśnienie wtrysku niezależnie od prędkości obrotowej silnika i dawki paliwa. Jego główną zaletą jest możliwość zmiany i dostosowania ciśnienia oraz chwili wtrysku. Może on również kontrolować ilość wtryskiwanego paliwa, a także dzielić wtryskiwaną dawkę na mniejsze porcje, czyniąc dzięki temu pracę silnika cichszą, a spaliny czystszymi. System Common Rail dzieli się m. in. na trzy układy: obwodu niskiego ciśnienia, obwodu wysokiego ciśnienia oraz elektronicznego układu sterowania EDC z czego najważniejszy jest obwód wysokiego ciśnienia. Na obwód wysokiego ciśnienia składają się trzy bloki funkcjonalne takie jak: blok wytwarzania ciśnienia, blok przechowywania ciśnienia oraz blok dawkowania paliwa. Za pierwszy z nich odpowiada pompa, za drugi zasobnik paliwa, który zajmuje się przechowywaniem ciśnienia. Odpowiednią dawkę wtrysku w danej chwili zapewniają natomiast wtryskiwacze.